V roce 2001 byl Julian Grubb vyslán do Znovínu, aby se podílel na výrobě vína pro britskou zásilkovou službu The Direct Wines Ltd. Byla to jeho první návštěva ČR a zřejmě nevěděl, co ho čeká. Strávil ve Znojmě několik týdnů a z jeho hodnotící interní zprávy, kterou nám později poskytl, vybíráme: „Moravské vinařství mě nadchlo. Nečekal jsem takovou úroveň vybavení ve sklepech, neznal jsem dlouhou historii vinařství v této části Evropy. Například vybavení sklepa v Příměticích je zcela na světové úrovni. Znovínská vína mají nesporně velký evropský potenciál, doslova fascinující je místní odrůdová rozmanitost. Mými jednoznačnými exportními favority jsou Sauvignon Blanc, Pinot Gris, Pinot Noir a late harvest Rhine Riesling.“
Měl pravdu. Všechna jmenovaná vína se dostala do luxusní předvánoční nabídky a jen se po nich v Británii zaprášilo. (Poznámka: Julian Grubb patřil mezi významné australské enology, kteří putovali po světě, tzv. flying winemakers, a na zakázku a přímo v konkrétním vinařství připravovali vína pro renomované zahraniční společnosti).
Ve Vancouveru znali dobře české hokejisty. Znovínský obchodní partner Lumír Popek v době, kdy čeští hokejisté ještě dokázali vybojovat medaile, získal právě při hokeji pro degustaci českých vín skupinu mlsných zákazníků, kteří později přivoněli k odrůdě Pálava a zamilovali se na „první doušek“. Znovínských vín si všimli i místní nároční sommeliéři a experti. Není divu, protože právě v nádherném Vancouveru se každoročně organizuje vinařská show International Wine Festival.
Nadšený Tim Pawsay ve Vancouver Courier a North Shore News hezky vychválil česká vína. Výbušně ovocnou a minerální Pálavu doporučuje extrémně vychladit a nabízet k lehčím specialitám typu tapas a rovněž k mořským plodům. V jeho podání se Znovín de Lux Brut 2002 stal králem při hodnocení vynikajících sparkling wines. Také v americkém Baltimore ochutnali znovínská vína. Spojitost byla poměrně bizarní: Alternativní milenka ocelářského magnáta si vyrazila brzy po sametové revoluci do Prahy, a dostala se dokonce až na tajuplnou a neznámou Moravu.
Vyprávěla nám nadšeně, jak ji okouzlily škvarky, místní exotická lidová hudba a samozřejmě víno.
A moravská srdečnost. Následná zajímavá spolupráce podporovaná ocelárnami jejího milence trvala několik let. Etiketu na láhvi zdobil půvabný Karlův most a víno se jmenovalo Zona (prý Znovín se špatně vyslovuje a bylo by to komplikované a Prahu i v Baltimore všichni znají). Ano, přátelé, v té době Znovín patřil mezi opravdové pionýry nejen vinařského exportu, ale zejména vinařského marketingu.
Autor textu: PhDr. Vladimír Moškvan